جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انسان متغیر است ولی مدار ثابتی دارد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بعضی به این تعبیر گفته‏اند: انسان یک موجود متغیری است ولی مدار تغییرش یک مدار ثابت است، مثل اینکه ماه متغیر است و در دو لحظه در یک جا نیست اما مدار ماه یک مدار ثابت است و ماه از مدار خودش خارج‏ نمی‏شود. اگر احیانا از مدار خودش خارج شود، نزدیکتر بشود به زمین و یا دورتر بشود از زمین، هم اوضاع زمین آشفته می‏شود و هم وضع خود ماه. دانشمندان می‏گویند: اگر ماه از این فاصله معینی که از زمین دارد مقداری‏ نزدیکتر بشود، دریاها طغیان خواهد کرد و روی زمین را خواهد گرفت و یک‏ جاندار صحرایی در روی زمین باقی نخواهد ماند، چون جزر و مد دریاها ناشی‏ از ماه است. این حالت جزر و مدی و این وضعی که الآن دریاها دارند بستگی‏ دارد به اینکه مدار ماه همین است که هست. و اگر دورتر بشود تغییرات‏ دیگری پیدا می‏شود. ولی ماه در عین اینکه مدار حرکتش ثابت است خودش‏ ثابت نیست، خودش دائما در حرکت است و هر شب شما می‏بینید که از یک‏ نقطه بر ما طلوع و در نقطه‏ی دیگر غروب می‏کند و نقطه‏های طلوع و غروب در هر شب با شب قبل متفاوت است: رب المشارق و المغارب(1) و هم چنین‏ خود زمین نسبت به خورشید. مدار زمین یک مدار معینی است. اگر زمین از مدار خودش خارج شود و در مدار مریخ یا زحل قرار بگیرد و خلاصه اگر از مدار فعلی خارج شود و نزدیکتر یا دورتر از حد فعلی به خورشید بشود، به کلی‏ وضع موجودات روی زمین عوض می‏شود. اگر مثلا در مدار عطارد قرار بگیرد تمام جانداران روی زمین کباب می‏شوند، و اگر در مدار زحل قرار بگیرد زمین ما شاید قابلیت برای حفظ حیات که با ارزش‏ترین پدیده‏ی این عالم‏ است نداشته باشد.

انسان یک موجود متغیر و متحولی است. انسان نباید در جا بزند، بلکه‏

باید متغیر و در حرکت باشد اما مدار انسان یک مدار خاص است، مدارش‏ باید ثابت بماند. اگر بخواهد از مدار خودش خارج شود و در مدار حیوان‏ قرار بگیرد هلاکت است و تباهی، و اگر مثلا بخواهد وارد شود در مدار ملائکه و متشبه به ملائکه بشود باز هم از مدار خود خارج شده است. افراط و تفریط ها همه خروج از مدار انسانیت است. مدار انسانیت مدار وسطیت و جامعیت است: و کذلک جعلناکم امة وسطا…(2) زهاد و عباد و کسانی که به خیال خود می‏خواستند جلو بیفتند، می‏آمدند از پیغمبر اکرم‏ اجازه بگیرند که خودشان را اخته کنند. می‏گفتند: هل لی ان اختصی؟ اجازه می‏دهید که خودم را اخته کنم؟ می‏خواهم ریشه‏ی شهوت را در وجود خودم‏ قطع کنم تا بهتر و فارغ بال‏تر بتوانم به عبادت پروردگار بپردازم. فکر می‏کرد که اگر بتواند خودش را از قید خوردن و خوابیدن هم رها کند، بکند. ولی پیغمبر اکرم اجازه نمی‏داد و صریحا نهی می‏کرد. پیغمبر اکرم انسان‏ را در مدار انسانیت به حرکت می‏آورد و هرگز نمی‏خواست انسان را از مدار انسانیت خارج کند. اسلام برای انسان مسیر تکوینی و مشخصی قائل است که‏ از آن به «صراط مستقیم» تعبیر می‏کند.

یک رکن مطلب ما این است که انسان موجودی است که هم باید ثابت بماند و هم باید تغییر کند؛ قهرا هم باید قواعد ثابتی در زندگی داشته باشد و از آنها پیروی کند و هم باید آئین نامه‏ها و قوانین متغیری داشته باشد. پس یک رکن بحث ما انسان است، که قبلا تحت عنوان «جبر تاریخ» درباره‏ی آن بحث کردیم.


1) معارج/ 40: فلا اقسم برب المشارق و المغارب.

2) بقره/ 143.